Concorso Cattedrale di Montepulciano

Title: Concorso di idee per la progettazione dell'adeguamento liturgico della cattedrale di Montepulciano  “Maria Santissima Annunziata”

Site: Montepulciano (SI) – Italy 

Function:  Worship buildings

Type: Invitation only Competition

Year: 2024 - 2025

Design: Arch. Laura Meloni, Arch. Marco Mariani

Liturgist: Don Maurizio Mariani

Artist: Caterina Magri 

State: Competition ended - Winner

Client:  Diocesi di  Montepulcian Chiusi Pienza 

progetto vincitore - winner

Concept

Places

Material


L’elaborazione progettuale dei nuovi poli liturgici si lega al tema mariano dell’Assunzione di Maria al Cielo alla quale la Cattedrale è dedicata.  Si è voluto sottolineare plasticamente come l’Assunzione sia il mistero della partecipazione di Maria, Madre di Dio, alla Gloria del Figlio suo  Gesù Cristo.  Innanzitutto, il materiale proposto per la realizzazione dei poli liturgici ha una forte valenza simbolica.  La pietra onice dalle venature azzurre, colore mariano per eccellenza, richiama idealmente Maria e la sua presenza nell’assemblea dei discepoli e figli di Dio (At 1,13-14).  

Il colore della pietra inoltre rimanda anche al cielo, luogo iconografico tradizionale che accoglie Maria nella sua assunzione.

The design of the new liturgical centers is linked to the Marian theme of the Assumption of Mary into Heaven to which the Cathedral 
is dedicated. The aim was to plastically underline how the Assumption is the mystery of the participation of Mary, Mother of God, in
the Glory of her Son Jesus Christ. First of all, the material proposed for the construction of the liturgical centers has a strong
symbolic value. The onyx stone with blue veins, the Marian color par excellence, ideally recalls Mary and her presence in the
assembly of the disciples and children of God (Acts 1:13-14).
The color of the stone also refers to heaven, the traditional
iconographic place that welcomes Mary in her Assumption.

Cerimonia di premiazione

 Ecco la motivazione, come da verbale pubblicato sul sito della diocesi: “Per il misurato e coerente inserimento della proposta architettonica e artistica nel contesto della Cattedrale. Fondante è il riuscito dialogo espressivo e di contenuto tra il sublime trittico di Taddeo Di Bartolo e la nuova e unitaria articolazione figurativa delle eccellenze liturgiche. L’impianto celebrativo è concepito in modo da favorire la partecipazione attiva dei fedeli e lo svolgimento dei riti, valorizzando le eminenze dello spazio liturgico e architettonico”.

Here is the motivation, as per the minutes published on the diocese's website: " For the measured and coherent insertion of the architectural and artistic proposal in the context of the Cathedral. Fundamental is the successful expressive and content dialogue between the sublime triptych by Taddeo Di Bartolo and the new and unitary figurative articulation of the liturgical excellences. The celebratory system is conceived in such a way as to encourage the active participation of the faithful and the performance of the rites, enhancing the eminence of the liturgical and architectural space".