Title: Concorso di idee per la progettazione dell'adeguamento liturgico della cattedrale di Montepulciano “Maria Santissima Annunziata”
Site: Montepulciano (SI) – Italy
Function: Worship buildings
Type: Invitation only Competition
Year: 2024 - 2025
Design: Arch. Laura Meloni, Arch. Marco Mariani
Liturgist: Don Maurizio Mariani
Artist: Caterina Magri
State: Competition ended - Winner
Client: Diocesi di Montepulcian Chiusi Pienza
L’elaborazione progettuale dei nuovi poli liturgici si lega al tema mariano dell’Assunzione di Maria al Cielo alla quale la Cattedrale è dedicata. Si è voluto sottolineare plasticamente come l’Assunzione sia il mistero della partecipazione di Maria, Madre di Dio, alla Gloria del Figlio suo Gesù Cristo. Innanzitutto, il materiale proposto per la realizzazione dei poli liturgici ha una forte valenza simbolica. La pietra onice dalle venature azzurre, colore mariano per eccellenza, richiama idealmente Maria e la sua presenza nell’assemblea dei discepoli e figli di Dio (At 1,13-14).
Il colore della pietra inoltre rimanda anche al cielo, luogo iconografico tradizionale che accoglie Maria nella sua assunzione.
The design of the new liturgical centers is linked to the Marian theme of the Assumption of Mary into Heaven to which the Cathedral
is dedicated. The aim was to plastically underline how the Assumption is the mystery of the participation of Mary, Mother of God, in
the Glory of her Son Jesus Christ. First of all, the material proposed for the construction of the liturgical centers has a strong
symbolic value. The onyx stone with blue veins, the Marian color par excellence, ideally recalls Mary and her presence in the
assembly of the disciples and children of God (Acts 1:13-14). The color of the stone also refers to heaven, the traditional
iconographic place that welcomes Mary in her Assumption.
Cerimonia di premiazione
Ecco la motivazione, come da verbale pubblicato sul sito della diocesi: “Per il misurato e coerente inserimento della proposta architettonica e artistica nel contesto della Cattedrale. Fondante è il riuscito dialogo espressivo e di contenuto tra il sublime trittico di Taddeo Di Bartolo e la nuova e unitaria articolazione figurativa delle eccellenze liturgiche. L’impianto celebrativo è concepito in modo da favorire la partecipazione attiva dei fedeli e lo svolgimento dei riti, valorizzando le eminenze dello spazio liturgico e architettonico”.
Here is the motivation, as per the minutes published on the diocese's website: " For the measured and coherent insertion of the architectural and artistic proposal in the context of the Cathedral. Fundamental is the successful expressive and content dialogue between the sublime triptych by Taddeo Di Bartolo and the new and unitary figurative articulation of the liturgical excellences. The celebratory system is conceived in such a way as to encourage the active participation of the faithful and the performance of the rites, enhancing the eminence of the liturgical and architectural space".